dimarts, 15 de novembre del 2011

DE JOGLARS PERÒ SOBRETOT DE TROBADORS

"Joglar" té l'arrel lèxica de "joc" (iocularis, que fa jocs), mentre que "trobador" seria, originàriament, aquell que fa servir la seva inventiva per crear, i que per tant, "troba", en aquest cas, poesies musicades.

No sols els separen les paraules, sinó la classe social i la formació. Per ser trobador, a banda de ser d'extracció noble, calia aprendre uns recursos retòrics i uns coneixements musicals que no estaven a l'abast de tothom. A més, un únic trobador podia tenir un grapat de joglars, més o menys aptes, que difonguessin les seves composicions.

El món dels trobadors se circumscrivia al sud de l'actual França, tot i que els llaços culturals amb el nord d'Itàlia i amb el regne d'Aragó eren tan forts que per fer poesia, italians, catalans i aragonesos no van dubtar a aprendre la llengua de prestigi d'aleshores: l'occità. Ricard Cor de Lleó, anglès, i Alfons II el Cast, aragonès, van ser digníssims reis-trobadors.

Hi ha qui diu que l'amor romàntic el van inventar els trobadors al segle XII. L'exaltació de la dona i  la passió insatisfeta són els ingredients bàsics de les cançons des d'aleshores ençà. Hi ha hagut cap cançó d'amor que parli d'amor correspost?

Els trobadors van exaltar la guerra i van fer servir la poesia com a eina per denigrar els rivals. Un exemple paradigmàtic d'això darrer seria un gran trobador català: Guillem de Berguedà. És meritori dir tantes barbaritats i amb tanta mala bava en tan poc espai. Una mica a l'estil d'en Bertran de Bau.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada